Nieuws

doorRené Nuiver

VR ontwikkelingen

Afgelopen week teruggekomen van een heerlijke vakantie uit de USA.
Fijne van vakantie is dat je altijd kunt relativeren en vaak bedenk je : “ Wat hebben wij het toch goed in Nederland.”

Als je echter kijkt naar de technologische ontwikkelingen dan moet ik toch helaas concluderen dat ze in de VS toch aanzienlijk verder zijn dan hier in Nederland. Niet voor niets dat Nederland op plaats 13 staat in de ranglijst en landen als de VS in de top 10.

 

HR technologie

Waar wij nog bezig zijn met VR-technologie via je smartphone en een malletje, is het in de VS gewoon mogelijk om in een hyper-reality game te stappen, waarbij je direct onderdeel uitmaakt van een filmscenario en waar je jezelf en je medespelers als je favoriete filmhelden ziet.
VR-technologie wordt HR-technologie.
https://blog.thevoid.com/how-hyper-reality-takes-virtual-reality-to-the-next-level

 

Klimaat

Als ik kijk naar de ontwikkelingen op het gebied van klimaat- en energieneutraal wonen, dan verbaast het mij dat er (ondanks allerlei klimaatafspraken die geëffectueerd moeten zijn voor 2030) nog steeds HR ketels geplaatst worden in nieuwbouwwoningen. En waarom is bijvoorbeeld Elon Musk’s Tesla batterij nog steeds niet in Nederland te verkrijgen? Waardoor energie lokaal opgeslagen kan worden.
Komt dit door de lobby’s van allerlei energiemaatschappijen waarbij de overheid nog veel te afhankelijk is van de inkomsten van deze maatschappijen?
Hoe kan het dat het 5 voor 12 is en er nog veel te weinig mee gedaan is om alle centrale verwarmingen te vervangen door warmtepompen en zonnecollectoren?
Iemand enig idee hoe we dat de komende jaren moeten gaan doen om al die miljoenen huizen om te bouwen in een markt waarbij installatie en elektrotechnisch personeel niet te krijgen is?
Of wordt het gewoon uitstel van de klimaatdoelstellingen?

 

Toekomst

Fenix Services levert altijd de laatste nieuwe technologische diensten.
Zo zijn alle diensten gebaseerd op de nieuwste IP Technologie en Internet of Things (IoT)
WiFi wordt Wifi met marketing, Pinterminal zijn standaard met NFC zodat je ook met je mobiele telefoon kunt betalen en een klassieke telefooncentrale op ISDN wordt bellen vanuit de cloud.
Het in- en uitschakelen van beveiligingssystemen gebeurt middels draadloze tags.
En al deze diensten worden geleverd, beheerd en aangesloten door één bedrijf, één leverancier, allemaal onder één dak.

Eén partner waar u voor alle ICT diensten terecht kunt en waar u van op aan kunt.

Dat is Fenix Services, wel zo’n vertrouwd gevoel.

doorEsther Nuiver

Kernwaarden – win/win

Win-win; het klinkt zo mooi. Maar wat is het eigenlijk?

In de zakelijke dienstverlening krijg je met verschillende partijen te maken. Partners, leveranciers en klanten. Onze klanten kunnen met al hun vragen terecht bij één centraal punt, zodat zij niet verdwalen in eindeloze en zinloze discussie waarbij er om beurten naar elkaar gewezen wordt. Zij kunnen hun vraag bij ons neerleggen en wij bieden een passende oplossing.

 

Het wijzende vingertje

Maar achter de schermen gebeuren er vaak vreemde dingen. Partij A wijst naar partij B, die vervolgens zich van geen kwaad bewust is. Na nog een bel-rondje kom je bij partij C en die geeft een externe partij de schuld. Jammer dat niemand de verantwoordelijkheid neemt en even wat tijd vrij maakt om samen ‘out-of-the-box’ te denken.  Als na wat zoeken en puzzelen dan toch eindelijk het ‘foutje’ gevonden is, blijkt het oplossen al even lastig. Veel partijen willen uiteindelijk (na veel zuchten en mopperen) wel helpen, maar nemen daarbij zelf geen enkel risico en verantwoordelijkheid.  Wel de lusten en niet de lasten. Blijkbaar een nieuw motto. Laten we niet te veel energie ergens insteken, maar wel grof geld vragen voor die paar minuten die we half ergens aan gewerkt hebben. Veel nemen, weinig geven.

 

Het kan ook anders

Gelukkig zijn er ook partners die anders werken. En met deze mensen werken wij graag samen. Samen zoeken naar een optimale samenwerking, waarbij iedereen aan het einde van dag een goed gevoel heeft. Geen onverwachte verrassingen, maar duidelijkheid en openheid. Samen werken aan een gezamenlijk doel.

 

Ook voor klanten

Deze win-win geldt niet alleen voor partners en leveranciers, maar ook in onze omgang met klanten zoeken wij naar een balans. We bespreken zoveel mogelijk details en onderdelen van een project, houden klanten voortdurend op de hoogte van de voortgang en zijn open en eerlijk. Geen vervelende verrassingen achteraf. En zeker geen onverwachte facturen die goed zijn voor een hartverzakking.

Een relatie hoort in balans te zijn, geven en nemen hoort gelijk te zijn. In de perfect samenwerking is geen berg te hoog en ben je gezamenlijk tot grootse dingen in staat.

doorEsther Nuiver

Kernwaarden – Normen & Waarden

Kernwaarden zijn het DNA van een bedrijf. Waar staan we voor en wat je van ons kunt en mag verwachten. Wij hebben een vijftal kernwaarden omarmd en handelen hier dan ook naar.  Onze vierde kernwaarde is normen en waarden.

 

Open en eerlijk

Normen en waarden staan hoog in ons vaandel. En wij behandelen iedereen zoals wij zelf ook graag behandelt zouden willen worden.
De omgangsvormen die wij in onder andere onze kernwaarden beschrijven, worden door iedere medewerker omarmd, om samen ons doel te bereiken.
Wij streven naar een open en eerlijke communicatie met iedereen. En zullen altijd tot het uiterste gaan om de klant te voorzien van het beste advies (ook al is het niet altijd in ons eigen belang).

 

Respect

Een aantal weken geleden belde ik met mijn bank. Na ontelbare keuzemenu’s en een vreselijk wachtmuziekje, werd ik eindelijk te woord gestaan door een medewerker.
Haar stem klonk niet echt vrolijk en al zuchtende vroeg ze mij naar mijn gegevens. Eerst postcode en huisnummer, toen geboortedatum en -plaats en vervolgens mijn rekeningnummer en pasnummer.
En dat terwijl mijn vraag een zeer algemene vraag was, waarbij al deze informatie absoluut niet noodzakelijk was.
Ik vroeg dan ook verbaasd waarom deze gegevens voor haar zo belangrijk waren. Haar reactie: “die vragen stellen we altijd”.
Na een ietwat vervelende discussie had ik nog steeds geen antwoord op mijn vraag, was mijn hartslag gestegen en mijn irritatie groeiende.
De dame aan de andere kant liet zuchtend merken dat ik een lastige klant was en moeilijke vragen stelde.

Ik wil zo niet behandeld worden en ik denk de meesten onder ons niet.
Laten we het daarom dan ook gewoon niet doen. Behandel iedereen zoals je zelf ook behandeld wilt worden.
Een glimlach en een vriendelijke woord kost niets.
Biedt de beste service en zoek het hoogst haalbare.
Wij zoeken graag samen naar een oplossing en behandelen iedereen met respect en met een glimlach.

Onze identiteit hebben we vastgelegd in de kernwaarden van ons bedrijf.
En die normen en waarden vind je terug in alles dat we doen.
En dat alles met een glimlach.

doorRené Nuiver

Kernwaarden – Minder interessant, meer geïnteresseerd

U kent ze vast wel! Mensen die zichzelf helemaal het einde vinden. Mensen die zichzelf geweldig vinden. Mensen die zichzelf superieur voelen. Ze vinden zichzelf het beste en er is niemand die beter is dan zij.

Ook op LinkedIn zijn ze veel te vinden.
Hun bedrijf heeft de beste diensten en er is geen één bedrijf die zulke diensten aanbiedt en ze kleineren daarmee andere bedrijven.
Ze zijn slachtoffer geworden van de Ik- maatschappij.
Ik, Ik, Ik, Ik.
De meeste gesprekken gaan over de nieuwe auto die is gekocht, de verre vakanties die zijn gemaakt en over spullen en nog meer spullen.
Oppervlakkigheid ten top dus!

 

Interesse

Als je zo druk met jezelf bent, heb je helemaal geen tijd om je in anderen te verdiepen en oprecht geïnteresseerd te zijn in een ander.
Dan weet je helemaal niet wat hem of haar bezighoudt.
Dat level zul je nooit behalen als je geen empathisch vermogen hebt.
Zaken doe je met mensen en niet alleen met bedrijven.

Laatst werd ik benaderd door een leverancier die graag met mij zaken wilde doen.
Echter, deze begon direct te vertellen over hoe geweldig zijn dienst was en wat je er allemaal mee kon.
Tevens werden er allerlei aannames gedaan zonder mij één vraag te stellen.
Ik vroeg hem of hij onze website had gelezen en of hij onze kernwaardes had bekeken.

“Nee”, zei hij.
Uiteindelijk zei ik tegen hem dat wij geen match waren.
Hij reageerde nogal verbaasd, want hoe kon dat nu (hij had toch de beste diensten).
Zaken doen is zaken doen tussen mensen onderling en dat kan alleen maar als er oprechte interesse is.

Fenix Services vindt oprechte interesse in een ander vanzelfsprekend.
En dan niet uit eigen belang.
Of om er zelf beter van te worden.
Nee, die interesse is belangeloos.

Gewoon, omdat u aandacht en interesse verdient.
Niet meer dan normaal voor ons.
Maar in deze wereld lijkt het vaak wel heel bijzonder.
Daarom is één van onze kernwaarden: doe maar wat minder interessant en meer geïnteresseerd.

Wij luisteren graag naar uw verhaal.

doorEsther Nuiver

Kernwaarden – Duurzaamheid

Kernwaarden van een bedrijf geven een beeld van de identiteit van de organisatie. Waar staan we voor? Wat maakt ons uniek? Wat is ons verhaal?  Wij hebben vijf kernwaarden waar wij achterstaan. Duurzaamheid is één van de vijf waar wij onze commitment aan gegeven hebben.  

Duurzaamheid is de laatste jaren een verzamel term geworden voor alles dat te maken heeft met maatschappelijk verantwoord ondernemen. Met de bedoeling dat mens, milieu en economie met elkaar in evenwicht zijn. En dat alles zonder dat we de aarde uitputten. Ontwikkelingen die aansluiten op de behoeften van nu, zonder het vermogen van toekomstige generaties om in hun eigen behoeften te voorzien in gevaar te brengen. Vandaar dat ook steeds meer bedrijven gaan voor duurzaamheid. Zo worden de 3 P’s – People, Planet, Profit – samengevoegd in een totaalplan van de Verenigde Naties.

 

Sustainable Development Goals

De VN heeft deze duurzame ontwikkelingsdoelen (Sustainable Development Goals) ondergebracht in 17 doelen, waaraan 169 targets gekoppeld zijn die de wereld tot een betere plek moeten maken in 2030. Eén van deze doelen is Vrouwen en Mannen gelijk.

De positie van meisjes en vrouwen is al flink verbeterd de afgelopen jaren. Toch hebben vrouwen niet overal evenveel kansen als mannen. Landen moeten specifiek beleid maken en wetten aannemen die vrouwen en meisjes gelijke rechten geven op alle gebieden. Ook in Nederland valt hier nog wel het een en ander aan te verbeteren.

Laatst sprak ik een makelaar die erg verbaasd was dat alle informatie via mij verliep. Samen met mijn partner was ik in gesprek over de mogelijkheden voor een nieuw bedrijfspand. Bij het verzoek om aanvullende gegevens door te sturen, gaf ik mijn visitekaartje af. Verbaasd keek de man naar het kaartje en met de woorden: “O, loopt het via haar,” keerde hij zich naar mijn partner. Blijkbaar is het zelf in Nederland soms nog verbazingwekkend als een vrouw de zaken afhandelt.

 

Ondersteuning

Onze steun voor het vijfde doel van de Sustainable Development Goals gaat natuurlijk veel verder dan een vrouw die zaken doet. Nog te veel vrouwen worden onderdrukt, krijgt te maken met psychisch of seksueel geweld, gedwongen prostitutie, eer gerelativeerde problemen of ongewenste intimiteiten op de werkvloer. Ook in Nederland.  Als gevolg hiervan zijn er diverse initiatieven in Nederland die mannen en vrouwen helpen, ondersteunen en begeleid. Wij ondersteunen deze initiatieven en bieden een 1% regel. Dat betekent dat wij 1% van onze winst, 1% van onze tijd en 1% van onze middelen ter beschikking stellen om zo samen te zorgen dat iedereen gelijke rechten heeft.

Kortom wij steunen doel 5 van de Sustainable Development Goals. Welk doel steun jij?

Meer informatie over Sustainable Development Goals: http://www.sdgnederland.nl

doorEsther Nuiver

Kernwaarden – Authenticiteit

Het formuleren van kernwaarden krijgt een steeds prominentere rol. Klanten en prospect willen immers graag weten waar je voor staat. Wat maakt jouw bedrijf nu echt uniek en waarom moeten ze zaken doen met jou. Wij hebben vijf kernwaarden, waaraan wij onze commitment geven. Deze zijn niet gekozen vanwege status of omdat het zo lekker staat op je website. We hebben goed nagedacht over wat wij belangrijk vinden. De manier waarop wij willen werken en ook wat wij willen uitstralen.

De eerste – en voor ons ook het belangrijkste – kernwaarde is authenticiteit. Met authenticiteit bedoelen wij de echtheid, eigenheid en het karakter dat ons ons maakt. Trouw blijven aan jezelf, ongeacht invloeden van buitenaf. Laat zien waar je voor staat. Wie ben jij? En waarom moeten anderen zaken doen met jou? Wat heb je te bieden en wat kunnen anderen verwachten? Dat maakt ieder mens namelijk uniek. Authentiek. Zelfs leuk om zaken mee te doen.

 

Authenticiteit

Een aantal maanden geleden was ik op zoek naar een tuinman. Ik belde tien verschillende hoveniers, en plande zeven afspraken in. De eerste selectie gebeurde al aan de telefoon. Norse stemmen die al zuchtten bij het idee om eraan te beginnen vallen namelijk direct al af. Van de zeven ingeplande gesprekken kwamen er vijf daadwerkelijk langs. Een tweede selectie had ik niet eens persoonlijk gemaakt. Twee weken later had ik vier offertes ontvangen. De goedkoopste was direct duidelijk. Maar had ik hier ook het meeste vertrouwen in?
Tussen al deze tuin specialisten was er slechts één die enthousiast vertelde over het ontstaan van zijn bedrijf. Over zijn passie voor tuinen en verschillende tuinen die hij al ontworpen had. Hij dacht met mij mee en adviseerde over aanleg en onderhoud. Het werd een persoonlijk gesprek. Het schepte een band, creëerde vertrouwen en gaf een goed gevoel. Dit was de specialist die mijn vertrouwen kreeg en waar ik zaken mee ging doen. Niet op basis van zijn prijs (hij was echt niet de goedkoopste) maar vanwege zijn verhaal en het gevoel dat ik kreeg tijdens onze gesprekken.

 

Zaken doen

De tuin specialist liet duidelijk de authenticiteit van zijn bedrijf zien. De passie die hij in zijn werk stopt. Door dicht bij zichzelf te blijven en te vertellen vanuit zijn hart, kreeg ik het vertrouwen in deze man. En daarmee het vertrouwen in zijn bedrijf. Prijs en levertijd waren van minder belang, want ik wist gewoon wat ik kon verwachten als zijn bedrijf mijn tuin zou onderhouden.

Authenticiteit is voor ons van groot belang. Wij laten zien waar we voor staan, vertellen ons verhaal. Het ‘what you see is what you get’ principe. Geen verborgen agenda’s, geen onverwachte verrassingen. Maar puurheid, echtheid en oprechtheid. Wij doen zaken met mensen.

Benieuwd geworden naar de authenticiteit van Fenix Services? Neem dan contact met ons op. We vertellen het graag persoonlijk.

doorRené Nuiver

Een wens voor 2018

Meestal zo aan het einde van het jaar denk je terug aan het afgelopen jaar.
Hoe was afgelopen jaar?
Wat ging er goed?
Wat ging er niet goed?
Waar heb ik goeie herinneringen aan?
Waar heb ik minder goede herinneringen aan?
Terugkijken heeft geen zin, je kunt de tijd niet terugdraaien
Om zo terug te gaan naar je mooiste momenten.
Je moet voorruit, dag na dag, jaar na jaar.
In plaats van terugkijken, kijk ik liever vooruit.
Daarom wil ik een wens doen voor 2018, voor een betere wereld.

 

Een betere wereld begint bij onszelf

Nu is mijn vraag aan een ieder.
Wat ga jij in 2018 voor een ander doen?
Ga je anderen helpen als ze hulp nodig hebben en bied je ze een luisterend oor?
Luister je eigenlijk wel naar de ander, of hoor je alleen jezelf? En projecteer je jouw wereld op dat van een ander?
Wie ga je helpen?
Voor wie maak je nu eens echt tijd? Niet voor jezelf, maar om de ander te helpen.
Iedereen leeft altijd zo vluchtig, dat we vergeten om echt het verschil te kunnen maken om iemand die hulp nodig heeft te helpen. En een luisterend oor zonder te oordelen is dan al meer dan genoeg.
Als iedereen in 2018 wat minder egoïstisch zou zijn, wat minder interessant zou doen en meer geïnteresseerd zou zijn in een ander, dan zou de wereld er een beetje beter door worden.

Helaas zijn er nog steeds mensen die een ander kwetsen, over ze heen lopen of beledigen. Mensen die denken dat ze boven de ander staan. Dat ze meer zijn dan anderen. Zonder zich te realiseren wat dit met de ander doet of er überhaupt verantwoordelijkheid voor te nemen. Als ze er al op aangesproken worden, dan wordt het weggewuifd, onder het tapijt geschoven of gebagatelliseerd. Als struisvogels die hun kop in het zand steken. Echter wanneer je in staat bent om je verantwoordelijkheid te nemen en niet ermee weg probeert te komen, gaan mensen je waarderen om wie je bent.

 

Mijn wens

Wanneer ga je merken dat dit allemaal belangrijk is. Als je zelf hulp nodig hebt.
Dan pas kom je tot dit besef. Je merkt dat er maar heel weinig mensen zijn die oprecht zijn.
En je beseft dat er maar heel weinig mensen zijn die echt tijd voor je nemen en naar je luisteren.
Dus als ik een wens zou mogen doen voor 2018 dan wens ik dat iedereen wat meer interesse zou tonen in de ander, niet voor eigen gewin, maar oprecht is voor de ander. En ik zou wensen dat iedereen zijn verantwoordelijkheid eens zou nemen voor zijn/haar gedrag.

Dan zou de wereld er in 2018 een stukje beter uitzien.

Hele fijne warme feestdagen gewenst met je familie, kennissen of vrienden!

doorEsther Nuiver

Een upgrade voor de Sint

De wereld om ons heen verandert. Tijdens de introductie van de mobiele telefoon, in de jaren negentig, was er veel protest tegen het altijd bereikbaar zijn. Inmiddels is een mobiele telefoon een verlengstuk van onszelf geworden. Nieuwe technieken volgen elkaar in razend tempo op. Betalen doen we via NFC, bellen gebeurd via data en we kunnen altijd en overal online zijn. We bekijken films on demand, streamen muziek waar en wanneer we willen en het nieuws bereikt ons online. Vervolgens posten we berichtjes, foto’s, meningen en comments op alle mogelijke Social Media platformen. Ja, we zijn 24 uur per dag online. Maar het stopt hier niet. De upgrades en ontwikkelingen gaan verder. De eerste robots worden al ingezet in de zorg, buigbare telefoons en tablets worden ontwikkeld en apparaten communiceren met elkaar zonder tussenkomst van de mens. Je kunt er voor kiezen om niet mee te gaan met de tijd. Je verzetten tegen de ontwikkelingen en vasthouden aan het oude. Maar uiteindelijk word je overspoeld.

 

De nieuwe Sint

Iemand die behoorlijk achterloopt in vernieuwing is Sinterklaas.
Nog steeds loopt de Goedheiligman met een boek onder de arm. Een smartphone of tablet zou veel handiger zijn. Alle informatie direct beschikbaar en mocht er dan iets misgaan, dan staat alles veilig in de Cloud.
De Sint rijdt nog steeds op de rug van die arme Amerigo. Wellicht is een zelfrijdende auto een optie. Zo houdt hij zijn handen vrij voor het vele zwaaien en komt hij altijd aan op de juiste bestemming.
De Pieten zijn ook nog steeds druk in de weer met het pakpapier. Iets dat makkelijk overgenomen kan worden door robots.
En ’s nachts klimmen ze over de daken, om die vele pakjes door de schoorsteen te proppen. Misschien een goed idee om dit met drones te doen? Dat werkt veel sneller en houdt de Pieten veilig met beide voetjes aan de grond.
De presentatrice van het journaal heeft nog steeds een analoge telefoon op haar desk staan. Die had natuurlijk al lang vervangen kunnen worden door een moderne VoIP telefoon of – beter nog – een slimme oplossing waarbij vast en mobiel aan elkaar gekoppeld zijn. Zo is zij overal bereikbaar voor de Sint.

 

Tijd voor een upgrade

Sinterklaas lijkt uit een ander tijdperk te komen. Kinderen zien smartphones, tablets, robots en drones inmiddels als standaard. Ze verwachten dat overal WiFi is en dat ze overal online kunnen zijn. Zij groeien op in een wereld waar dit altijd zo geweest is. Toch gaat de Sint niet mee in deze ontwikkelingen. Kortom hij blijft achter. Wellicht verzet hij zich tegen de ontwikkelingen? Wil hij alles graag bij het oude laten?  Ondanks dat hij wel druk werkt aan zijn personeelsbeleid, laat hij qua technologie nog veel kansen liggen. Mijns inziens verdient de Goedheiligman een upgrade.

De Sint is niet de enige die vernieuwingen laat liggen. Ook bedrijven kunnen méér uit hun bedrijf halen als ze actief op Social Media aanwezig zijn en ze naar moderne mogelijkheden en slimmere oplossingen kijken. De technieken zijn er al, nu alleen de gebruikers nog. Bent u klaar voor een upgrade?

doorRené Nuiver

Commodity, dus wat is jouw verhaal?

Bestaan er nog echte verschillen qua diensten die door een bedrijf geleverd worden? Bestaat er zoiets als nog sneller-dan-snel-internet? Bestaan er nog slechte telefoontoestellen of pinterminals? Bestaan er nog slechte meldkamers? Tuurlijk zullen er nog wel kleine verschillen zijn en natuurlijk is de factor tijd en vernieuwing ook van toepassing. Als je bijvoorbeeld 10 jaar geleden een internetverbinding hebt aangeschaft en de provider heeft zijn snelheden nooit verhoogd of nooit gekeken naar alternatieve mogelijkheden, dan valt er wel degelijk iets te verbeteren. Voor de rest zijn veel producten commodity geworden.

Maar zaken doen met klanten gaat nog steeds om gunnen. Wie gun je de deal? Authenticiteit is belangrijker dan ooit geworden. Met wie wil de klant zich verbonden voelen. Die koele kikker die alleen aan zichzelf denkt of iemand die oprecht geïnteresseerd is?

 

Vertel je verhaal

Het verbaast mij dat er nog maar weinig bedrijven zijn die echt een “verhaal” te vertellen hebben. Grotere bedrijven zie je het gelukkig steeds vaker oppakken. Denk aan de commercial van bijvoorbeeld KPN waarbij het zieke meisje in het ziekenhuis gewoon de lessen kan blijven volgen of Tony’s Chocolonely waarbij zij ons het verhaal vertellen dat hun chocolade “100 % slaafvrij” is.
Op het gebied van duurzaamheid is er nog veel te leren bij bedrijven.  Zo zie ik nog maar zeer weinig bedrijven energie stoppen in de doelen die de Verenigde Naties heeft opgesteld om de wereld beter te maken zodat nieuwe generaties er ook nog plezier van kunnen hebben. Kent u ze? De 17 doelen die de Verenigde Naties heeft gesteld? Het vertrouwen van mensen dat de overheid deze problematieken gaat oppakken is 40%, terwijl het vertrouwen in bedrijven ruim 53% is.  Dus welke van de 17 doelen heeft u geadopteerd?

En als u nu wilt weten welk doel Fenix Services heeft gekozen klik dan op onderstaande link.
Hier ziet u tevens onze kernwaarden, ons verhaal, waar wij voor staan.

Waar staat u voor?

 

Ons verhaal