Dat doen we al jaren zo

doorEsther Nuiver

Dat doen we al jaren zo

“Dat doen we al jaren zo.” Hoe vaak krijg jij deze zin te horen? Blijkbaar is het moeilijk om je blik te verruimen en out-of-the-box te denken. Vastzitten in een vastgeroest gedachten patroon en niet mee gaan met de tijd. Je komt het helaas overal tegen; bij sportverenigingen, ondernemersverenigingen en bedrijven. Ooit heeft iemand de regels bepaald en daaraan wordt angstvallig vastgehouden. 

 

Met de tijd meegaan

Het verwondert mij dat er nog steeds zoveel mensen zijn die niet met de tijd meegaan. Nu verwacht ik echt niet dat iedereen opeens even enthousiast is over de nieuwste ontwikkelingen. En ik verwacht ook niet dat een bedrijf iedere maand zijn strategie aanpast om een hype achterna te jagen. Maar als je nog steeds vast houdt aan stokoude gewoontes, dan wordt het toch tijd om hier kritisch naar te kijken.
Laatst was ik in een beddenzaak om een nieuw bed uit te zoeken. De verkoopster stond mij vriendelijk te woord en toonde interesse in mijn wensen, eisen en zelfs slaapgewoonten. Nadat we diverse opties doorgesproken hadden, bereikten we het offerte moment. Gewapend met doordruk formulier en pen werd ik naar een tafel geloodst. Met een krabbelig handschrift werden er een paar dingen opgeschreven en er verscheen een bedrag onderaan de streep dat nauwelijks te lezen was. Ik kreeg de originele versie mee en zij bleef achter met een nog slechter leesbaar doordruk exemplaar.
Waar is het handige digitale bestelprogramma, waarmee de gehele offerte veel duidelijker zou zijn en waarmee deze ook direct naar mij gemaild kan worden? “Dat doen we al jaren zo en het werkt prima,” was de reactie. Prima? Ik verlaat de winkel met een onleesbaar A4 waar ik niets van begrijp en dus geen idee heb wat ik eventueel ga bestellen. En zij blijft achter met een onleesbaar velletje dat ze waarschijnlijk binnen 2 dagen kwijt is. Werkt inderdaad prima.

 

Vastgeroest in oude gewoontes

Soms ben ik in een naïeve bui en denk ik dat ik de wereld kan veranderen. Voorzichtig probeer ik dan mijn gesprekspartner uit te leggen dat de methodes die jaren geleden prima werkte, nu best wel eens verouderd kunnen zijn. Heel voorzichtig dan, want ik weet inmiddels uit ervaring dat niet iedereen zit te wachten op goed bedoelde adviezen.
Gisteren werd ik gebeld door de sportschool. Anderhalve maand geleden had ik mij daar al keurig afgemeld en uitgeschreven. Toch werd ik nog even gebeld met de vraag waarom ik niet meer kwam. Mijn antwoord was eerlijk en duidelijk, zeker niet beledigend of aanvallend. Ik sprak vanuit mijn ervaring en mijn gevoel. Aan de andere kant van de lijn groeide de frustratie, want dat doen ze al jaren zo.
Hun manier van werken en mijn verwachtingen matchen niet en vandaar dat ik anderhalve maand eerder al besloot om er niet verder mee te gaan. Ik heb er geen problemen mee als ze op dezelfde voet verder gaan, maar als je om feedback vraagt kan je reactie nooit “Dat doen we al jaren” zijn. En beledigd zijn is dan nergens voor nodig. Zie het als een gratis tip waarmee zij hun dienstverlening kunnen optimaliseren.

 

Leermomenten en feedback neem ik graag mee in de manier waarop wij werken. Fenix Services is jong en dynamisch. Dat betekent dat we elke dag kritisch blijven kijken naar onze manier van werken. Wij hechten veel waarde aan klant-ervaring. En dat is veel belangrijker dan processen en regeltjes.

Over de auteur

Esther Nuiver author

Ik ben Esther Nuiver, 43 jaar en al geruime tijd zelfstandig ondernemer. Sinds een aantal jaren werkzaam in de online marketing. Nu mede oprichter van Fenix Services. Ons doel is uw bedrijf te helpen om nog succesvoller te worden. Dit doen wij door het aanbieden van de perfecte ICT en moderne marketing die aansluiten op de werkvloer.