Fouten maken mag

doorEsther Nuiver

Fouten maken mag

Iedereen maakt ze wel een; fouten. Wij zijn geen robots met voorgeprogrammeerde handelingen die feilloos uitgevoerd worden.

We hebben gevoel, emotie en een eigen wil en denkvermogen. We maken keuzes, trekken conclusies en leren van onze fouten. En in het totale leerproces is er voldoende ruimte om te ontwikkelen en te ontplooien. Dus fouten maken mag.

 

Verantwoordelijkheid

Het gaat niet zo zeer om de fout die gemaakt is, maar meer om hoe je zelf hiermee omgaat. Begrijp je wat er verkeerd gegaan is? Neem je de verantwoordelijkheid en doe je er iets aan om het op te lossen?

Als we kritisch om ons heen kijken, zien we dat er veel fouten gemaakt worden. Grote fouten, kleine fouten. Wat mij daarbij ook opvalt, is dat maar weinigen hun fout durven toe te geven en er iets uit leren of eraan doen is überhaupt niet het geval.

Zo zat ik laatst met man en zoon in een restaurant. We waren een dagje gezellig op pad en we wilden lunchen in een restaurant. We bestelden drankjes, een broodje met zalm en een soep met brood. Onze zoon bestelde zelf zijn tosti. Hij is super verlegen en we waren erg trots dat hij zelfstandig een keuze gemaakt had en dit ook zelf bestelde. Na twee minuten stonden de drankjes op tafel en nog even later kwam het eten. Het broodje met zalm en de soep werden voor ons op tafel gezet. De tosti niet. In eerste instantie dachten we nog dat de serveerster niet drie borden tegelijk kon dragen. Dat zou kunnen en mag ook. Niet iedereen is een ervaren jongleur die armen vol serviesgoed door een ruimte kan dragen. Dus werd het wachten. En nog even wachten. Maar er verscheen geen tosti. Ook geen serveerster meer overigens.

 

Een oplossing

Uiteindelijk zijn we een serveerster gaan zoeken. We vonden er een in de keuken. De bestelde tosti bleek niet besteld te zijn. Niet leuk, maar kan gebeuren. De reactie en het vervolg erop is iets waar ze wel iets aan konden doen. De nieuwe serveerster verschool zich achter “ik heb de bestelling niet opgenomen.” En daar moesten we het mee doen. Geen tosti voor mijn zoontje dus en geen excuus.

Als jullie nu eigenaar waren van dit restaurant, hoe zouden jullie dit dan opgelost hebben?

Over de auteur

Esther Nuiver author

Ik ben Esther Nuiver, 44 jaar en al geruime tijd zelfstandig ondernemer. Sinds een aantal jaren werkzaam in de online marketing. Nu mede oprichter van Fenix Services. Ons doel is uw bedrijf te helpen om nog succesvoller te worden. Dit doen wij door het aanbieden van de perfecte ICT en moderne marketing die aansluiten op de werkvloer.