Het formuleren van kernwaarden krijgt een steeds prominentere rol. Klanten en prospect willen immers graag weten waar je voor staat. Wat maakt jouw bedrijf nu echt uniek en waarom moeten ze zaken doen met jou. Wij hebben vijf kernwaarden, waaraan wij onze commitment geven. Deze zijn niet gekozen vanwege status of omdat het zo lekker staat op je website. We hebben goed nagedacht over wat wij belangrijk vinden. De manier waarop wij willen werken en ook wat wij willen uitstralen.
De eerste – en voor ons ook het belangrijkste – kernwaarde is authenticiteit. Met authenticiteit bedoelen wij de echtheid, eigenheid en het karakter dat ons ons maakt. Trouw blijven aan jezelf, ongeacht invloeden van buitenaf. Laat zien waar je voor staat. Wie ben jij? En waarom moeten anderen zaken doen met jou? Wat heb je te bieden en wat kunnen anderen verwachten? Dat maakt ieder mens namelijk uniek. Authentiek. Zelfs leuk om zaken mee te doen.
Een aantal maanden geleden was ik op zoek naar een tuinman. Ik belde tien verschillende hoveniers, en plande zeven afspraken in. De eerste selectie gebeurde al aan de telefoon. Norse stemmen die al zuchtten bij het idee om eraan te beginnen vallen namelijk direct al af. Van de zeven ingeplande gesprekken kwamen er vijf daadwerkelijk langs. Een tweede selectie had ik niet eens persoonlijk gemaakt. Twee weken later had ik vier offertes ontvangen. De goedkoopste was direct duidelijk. Maar had ik hier ook het meeste vertrouwen in?
Tussen al deze tuin specialisten was er slechts één die enthousiast vertelde over het ontstaan van zijn bedrijf. Over zijn passie voor tuinen en verschillende tuinen die hij al ontworpen had. Hij dacht met mij mee en adviseerde over aanleg en onderhoud. Het werd een persoonlijk gesprek. Het schepte een band, creëerde vertrouwen en gaf een goed gevoel. Dit was de specialist die mijn vertrouwen kreeg en waar ik zaken mee ging doen. Niet op basis van zijn prijs (hij was echt niet de goedkoopste) maar vanwege zijn verhaal en het gevoel dat ik kreeg tijdens onze gesprekken.
De tuin specialist liet duidelijk de authenticiteit van zijn bedrijf zien. De passie die hij in zijn werk stopt. Door dicht bij zichzelf te blijven en te vertellen vanuit zijn hart, kreeg ik het vertrouwen in deze man. En daarmee het vertrouwen in zijn bedrijf. Prijs en levertijd waren van minder belang, want ik wist gewoon wat ik kon verwachten als zijn bedrijf mijn tuin zou onderhouden.
Authenticiteit is voor ons van groot belang. Wij laten zien waar we voor staan, vertellen ons verhaal. Het ‘what you see is what you get’ principe. Geen verborgen agenda’s, geen onverwachte verrassingen. Maar puurheid, echtheid en oprechtheid. Wij doen zaken met mensen.
Benieuwd geworden naar de authenticiteit van Fenix Services? Neem dan contact met ons op. We vertellen het graag persoonlijk.
Over de auteur