Aandacht. De een schreeuwt erom, de ander hoopt stilletjes dat hij opgemerkt wordt. Maar uiteindelijk willen we het allemaal. Wat zou er gebeuren als we onze klanten allemaal aandacht geven?
Tijdens een gezellig ondernemersdiner kwam er een discussie op gang over relatiegeschenken. Hoeveel ondernemers doen dat nog? Tijdens de drukke decembermaanden even de tijd vrij maken om persoonlijk bij de klant langs te gaan en een attentie achter laten. De meeste tafelgenoten vonden het onzin. Zonde van de tijd, want het was al zo druk. Zonde van het geld, want de klanten waren toch al klant. Persoonlijke aandacht voor de klant blijkt niet meer ‘hip’ te zijn. Maar waarom heeft de klant eigenlijk voor ons gekozen? De crisis is voorbij en de jacht op koopjes ligt achter ons. Klanten zoeken juist persoonlijk contact. Ze kiezen veel bewuster en relaties onderhouden wordt veel belangrijker.
Ondanks hun visie, vonden diezelfde ondernemers het wel zeer attent dat er de accountmanager met een flesje wijn op de stoep stond. Hadden ze niet hoeven doen natuurlijk, maar tijdens het diner werden de bedrijven met naam en soort dienstverlening uitvoerig benoemd. Een stukje gratis reclame, zonder zelf aanwezig te zijn. Hoe makkelijk kan het zijn.
Aandacht voor de klant blijkt niet vanzelfsprekend. Ook mij overkomt dit regelmatig. Mijn zorgverzekering is nauwelijks bereikbaar, mijn bank vraagt altijd duizend-en-een verificatievragen en de school van mijn kinderen stuurt zeer onpersoonlijke standaard e-mails waarin de voorgang van mijn zoon zou moeten staan. Ik wil ook graag dat beetje aandacht.We leven nog steeds in een tijd dat de hardste schreeuwer de meeste aandacht krijgen. Zeuren loont en klagen werkt. Maar waarom wachten op de klacht? Waarom niet direct al aandacht voor de klant?
Wij vinden persoonlijk aandacht belangrijk. Onze klanten zijn geen nummer. Vanaf het eerste moment nemen we ze bij de hand en houden ze voortdurend op de hoogte van de voortgang. Wat is de status, hoe verloopt het proces. Wat voor ons soms voelt als oversharing, wordt door de klant ervaren als basis informatie. Ze willen weten wat er gebeurd, wat ze kunnen verwachten en – vooral – wanneer.
Deze informatie delen wij met onze klanten op een persoonlijke manier. Geen standaard e-mails met standaard informatie, maar persoonlijke berichten met persoonlijke informatie. Hoe we dat doen? Dat vertellen wij graag in een persoonlijk gesprek.
Over de auteur